Tema: Forskning og innovasjon (2014-2020)

ESS & Max IV: Cross Border Science and Society

I 2016 åpner forskningsanleget MAX IV, mens European Spallation Scource (ESS) åpner i 2019. Sammen utgjør de to nye forskningsanleggene, begge lokalisert i Lund i Sverige, et gigantisk og verdensledende…

Arctic Energy

Low-Carbon Self-Sufficient Community – Arctic Energy   På lang sikt vil prosjektet bidra til at småsamfunn i arktiske strøk kan bli selvforsynte med fornybar energi. Dette skal prosjektet bidra til…

MIN-NORTH

Development, Evaluation and Optimization of Measures to Reduce the Impact on the Environment from Mining Activities in Northern Regions (MIN-NORTH)   MIN-NORTH er et transnasjonalt samarbeidsprosjekt mellom universiteter, forskningsinstitusjoner og…

Millioner til mer samarbeid i Skandinavia

Ti nye prosjekter skal de neste tre årene arbeide for en grønnere økonomi, større sysselsetting og mer innovasjon i Øresund-Kattegat-Skagerrak-regionen. Prosjektene har et samlet budsjett på nær 13 millioner euro.

Innovasjon med tre i region Indre Skandinavia (IMTRIS)

Interreg Sverige-Norge skal redusere nasjonsgrensens barriereeffekter og utvikle grenseregionens samlede ressurser. Grenseregioner har som regel færre mennesker med lang utdanning enn storbyregioner. Universitets- og høyskolesamarbeidet i IMTRIS skal bidra til…

Live Nord

Prosjektet skal samle inn, popularisere og å formidle ulike former for grenseoverskridende data ved vitensentre i nordlige Norge, Sverige og Finland. Målet er å øke kunnskapen om grenseoverskridende aktiviteter hos…