Tema: 3.2 Kultur og bærekraftig turisme

EDIN – European digital nomads

Det er en utfordring for landlige regioner som Møre og Romsdal å tiltrekke seg kompetent arbeidskraft – særlig til tech-bransjer. Man har videre behov for å styrke besøksnæringen og tiltrekke…

Samarbeid mellom kultur og reiseliv

Opplevelsesnæring – Samarbeid mellom kultur og reiseliv Om prosjektet I dette prosjektet ønsker vi å føre disse næringene tettere sammen, gjennom aktiviteter, nettverk og kunnskapstiltak, og med dette øke attraktiviteten…

Bruk av design, arkitektur og utekunst for å øke reiselysten

Interreg Sverige-Norge prosjektet Design og arkitektur som reiseutløser (DARK) vil etablere et nettverk med aktører knyttet til utekunst, design- og opplevelser knyttet til arkitektur for å nå nye målgrupper. Nettverket skal utvikle attraktive og bærekraftige besøkskonsepter. I Norge vil DARK tilby det lille ekstra for å få de som er spesielt opptatt av kunst og arkitektur til å bli et par dager ekstra i Osloregionen – samt grenseregionen mot Värmland. De vil bidra både til å øke markedskunnskapen og reiselysten. Samtidig vil de styrke aktørenes konkurransekraft i regionene på begge sider av grensen.

SAMSPILL

SAMSPILL skal synliggjøre, forbedre og styrke kulturnæringenes vilkår, roller, verdiskaping og kompetanser for bærekraftig økonomisk utvikling og konkurransekraft i Trøndelag og Jämtlands län. Arbeidsformen er å nytte bla. processmetoder som…

Arctic Europe Tourism Cluster – AETC

Arctic Europe Tourism Cluster – AETC Verden endrer seg raskt, og fornyelse av turismen er nødvendig pga. raske endringer i kundeprofiler og atferd. Det er også krav om bærekraft (økologisk,…

Arctic Music Circle

Prosjektet skal skape bærekraftige samarbeid mellom musikere, arrangører og produsenter over landegrensene. Det skal også etablere nettverk, bidra til kompetansedeling og skape nye samarbeidsformer mellom deltakere i de tre land.…

ICH North

ICH North – Passing On Our Musical Heritage I samsvar med UNESCOs konvensjon om vern av immateriell kulturarv (2003) har prosjektet en tilnærming basert på «bottom-up»-tenkning og samskaping. Slik kan…

GLOW 2.0

Green energy technologies for tourism growth – GLOW 2.0 Prosjektet vil bruke en grønn forretningsmodell for å pilotere og lære hvordan man kan utvikle bærekraftmetodikk i SMB med fokus på…

Design og arkitektur som reiseutløser

Prosjektet forventes å bidra til rundt 30 bærekraftige pakker/produkter via markeds- og målgruppeledet produktutvikling i grenseregionen. Dette er produkter som det vil være mulig å konsumere ved hjelp av bærekraftig…