Kategori: Østersjøstrategien

Norge blir fullverdig medlem i EUs Østersjøstrategi

Norge er nå fullverdig medlem i EUs Østersjøstrategi. Det gir nye muligheter for norske aktører i internasjonalt samarbeid om sikkerhet, innovasjon og regional utvikling. Dette vil styrke Norges rolle og åpne flere dører for samarbeid.

Tydelig budskap om Interreg til ny statssekretær i KDD

Østlandssamarbeidet, Vestlandsrådet og KS møtte statssekretær Sigrun Wiggen Prestbakmo (SP) i Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD), til dialog om Interreg 8. mai. Delegasjonen fra fylkeskommunene ba om forutsigbarhet, og om at resten av midlene som ble kuttet i 2022 blir tilbakeført til Interreg i statsbudsjettet for 2024.

Interreg-programmenes bidrag til FNs bærekraftsmål

Interreg har de siste årene arbeidet tett opp mot FNs bærekraftsmål, og det er en bred forståelse og oppfatning om at prosjektene må bidra til å oppfylle disse målene. Grønn omstilling er helt sentralt i inneværende programperiode for 2021-2027. Gjennom Interreg får derfor norske regioner mulighet til å ta del i, og få betydelig drahjelp for å nå sine klimamålsettinger og levere på FNs bærekraftsmål. Dette arbeidet drives av en økt kunnskap og bevissthet om at globale og internasjonale problemstillinger ikke kun kan løses nasjonalt.
Side 1 av 5
12345