Program: Nordlig Periferi og Arktis

Lær å presentere Interreg-prosjekter gjennom historiefortelling

Tusenvis av Interreg-prosjekter kommuniserer hva de gjør på et tørt, teknisk språk. Dette gjør informasjonen vanskelig å relatere til og lite effektiv. Det betyr at millioner av mennesker aldri vil oppdage alt det fantastiske arbeidet Interreg gjør for lokalsamfunnene deres. Historiefortelling (storytelling) er en utrolig effektiv kommunikasjonsteknikk som brukes av stadig flere med stor suksess. Selv om du ikke er en kommunikasjonsekspert, kan du lære å sette sammen en imponerende historie ved hjelp av maler, gratis apper og KI-verktøy som folk lett kan forstå og fortelle videre.

Skap oppmerksomhet for ditt Interreg-prosjekt gjennom «Storytelling»

Du har kanskje hørt at du bør markedsføre prosjektene dine ved hjelp av «Storytelling», altså historiefortelling. Dette er den mest effektive måtene å formidle ideer til verden på i dag. Folk er rett og slett lei av det tekniske språket vi ofte bruker i rapportering. Vi ønsker å få frem det vi gjør på en morsom og engasjerende måte, men hvordan gjør vi det? Våre prosjekter er komplekse, med flere partnere og mange tekniske fakta som er vanskelige å forklare for personer som ikke er eksperter på feltet.

Ungdom, vi lytter!

Et Ungdomsmanifest og unge menneskers rop om mer anerkjennelse i det Europeiske ungdomsåret, har inspirert Interreg Nordlige Periferi og Arktis. Programmet har begynt å engasjere seg mer proaktivt sammen med ungdom. Dette betyr meningsfull involvering av unge i beslutningsprosesser. Unge tilbys også rom for å uttrykke egne visjoner for fremtiden.

12 nye prosjekter i Interreg NPA

Programmet Interreg Nordlig periferi og Arktisk (NPA) består av samarbeid mellom 7 partnerland. Til tross for geografiske forskjeller deler det store programområdet en rekke felles utfordringer og muligheter som best kan overvinnes og realiseres ved transnasjonalt samarbeid. Det er nå 12 nye hovedprosjekter med norske partnere som har fått finansiell støtte til å løse konkrete, stedsbaserte utfordringer og utvikle nye løsninger for regionen. Den fjerde utlysningen i programmet er åpen og har søknadsfrist 2. februar 2024.

GLOW 2.0

GLOW 2.0-prosjektet vil støtte bedrifter og offentlige organisasjoner i å utvikle turismeflyt i de mørke vintermånedene ved å muliggjøre anvendelse av oppslukende teknologier på bedriftsnivå og utvikle fellesbruksapplikasjoner som presenterer nattehimmelen.

Mer bærekraftig utvikling i Arktis gjennom Interreg

Under årets Arctic Frontiers i Tromsø arrangerte Interreg Nordlig Periferi og Arktis og Interreg Aurora om deling av arktisk kunnskap for bærekraftige løsninger på tvers av landegrensene i nord. Statssekretær Ole Gustav Narud i Kommunal- og distriktsdepartementet holdt åpningsinnlegg. Grenseoverskridende samarbeid gjennom Interreg bidrar til bærekraftig bruk av naturressurser og positiv utvikling av lokalsamfunnene i Arktis. Samarbeidet i Interreg inkluderer urfolks interesser i nord.

APP4SEA fyller hull i arktisk oljevernberedskap

Prosjektet APP4SEA gjør lokale myndigheter bedre forberedt på oljeutslippsulykker. Kystverket og Meteorologisk institutt i Norge har bidratt med gode eksempler på løsninger. Prosjektet har mottatt finansiell støtte fra Interreg-programmet Nordlig Periferi og Arktis. Det har utviklet et interaktivt kart på nett, som gir informasjon om plasseringen av infrastruktur for oljevern (OSR – Oil Spill Recovery), levende og statisk informasjon om været, skipsruter og områder for olje/gassutvinning, og områder med truede sjøfugler.

Hvordan er det å være ung i den nordlige periferien og Arktis?

2022 er det europeiske ungdomsåret. Det skal vise hvor viktig det er at europeisk ungdom deltar i samfunnsutviklingen, for å bygge en bedre fremtid. En fremtid som må bli grønnere, mer inkluderende og digital. Den årlige konferansen for Interreg NPA inviterte derfor unge til å engasjere seg i debatten om en bærekraftig framtid i nord, og programmets innsats framover. Målet er at unge skal ønske å utdanne seg, bo og jobbe i programområdet.

De unge er nøkkelen om vi skal reversere fraflytting og snu utfordringer til muligheter

Den årlige Interreg konferansen for Nordlig Periferi og Arktis ble avholdt i Bodø 9. november og hadde særlig vekt på unge menneskers deltakelse i og påvirkning av utviklingen i nord. Statssekretær Kjersti Bjørnstad fremhevet de unges betydning for positiv utvikling framover. Dersom vi skal reversere økt fraflytting og aldrende befolkning må vi ha de unge med på laget, sier statssekretæren.  Dette gjelder også for å snu klima- og miljøutfordringene til muligheter.