Kategori: Interreg Sverige-Norge

Vil løse samfunnsproblemer og drive sosiale forbedringer i Nordens Grønne Belte

I desember 2023 kom gladnyheten om tilskudd til det nye norsk-svenske Interreg-prosjekt Synergier Innen Nordens Grønne Belte (SING). KBT Fagskole i Trondheim og den svenske samarbeidspartneren Coompanion skal sette søkelys på å løse samfunnsproblemer og drive sosiale forbedringer på tvers av grensen. Målet er å øke konkurransekraft og skape nye arbeidsplasser i Midt-Norge og Midt-Norrland.

Video som verktøy for beslutningsstøtte gir mersmak

Sykehuset Innlandet, i samarbeid med HelseINN, har lenge jobbet med utvikling av video som verktøy for beslutningsstøtte i prehospitale tjenester. Gjennom Interreg Sverige-Norge prosjektet PreViS2, skal de utvikle og implementere avansert videoteknikk for beslutningstøtte for hele akuttkjeden, inkludert i interkommunalt og sivil-militært samarbeid. Dette gjør de i et omfattende samarbeidskonsortium med aktører fra både kommuner, sykehus, Forsvaret, frivillig sektor, næringsliv og akademia – på tvers av landegrenser.

RISK fremmer samarbeid for å redusere risikoen for skred og ras

Et endret klima, med økt hyppighet av kraftige nedbørsperioder, øker risikoen for negative konsekvenser av tiltak i skogen. Interreg Sverige-Norge prosjektet RISK samler aktører i skognæringa, aktuelle myndigheter og kompetansemiljø på begge sider av grensen i Trøndelag og Jämtland og Västernorrland. Sammen skal de avklare behov og interesse for utvikling av verktøy og metoder for å drive skogbruk på en måte som reduserer faren for skred og ras.

Styrker regionens totalforsvar over grensen

COMMSEC står for Community security og skal styrke norsk-svensk forsvars- og sikkerhetsindustri og samarbeid. Midt-Norge og Midt-Sverige skal samarbeide for å styrke regionens totalforsvar. Prosjektet vil skape trygghet for forsvaret og forretningsmuligheter for forsvarsindustrien. Målet er å bidra til økt samfunnssikkerhet og beredskap i grenseregionen.

380 representanter for 80 Interreg-programmer utvekslet erfaringer

Mer enn 380 representanter fra mer enn 80 Interreg programmer deltok på Interregs årlige arrangement i oktober 2023 i Spania. Der var blant annet Interreg Sverige-Norge, Øresund-Kattegat-Skagerrak og Aurora representert. Fremfor alt ble resultater av programmene formidlet gjennom presentasjoner, workshops og studiebesøk ute på prosjekter.

Grenseløse muligheter for næringslivet gjennom Interreg

På konferansen Grenseløse muligheter for næringslivet ble Interreg trukket frem. Ifølge Idar Kreutzer, internasjonal direktør i NHO har Interreg-samarbeidet vært med å realisere konkrete resultater, arbeidsplasser, tjenester, ny kunnskap, innovasjon og kultur. Mye av dette er et resultat av samarbeid mellom næringslivet og det offentlige gjennom Interreg prosjekter. EU-programmene Interreg Aurora, Sverige-Norge og Øresund-Kattegat-Skagerak fremmer samarbeid i Nord.

Grenseløst ungt entreprenørskap for utvidet arbeidsmarkedet

Prosjektet ExpandE styrker ungt entreprenørskap for å utvide arbeidsmarkedet over grensen mellom Norge og Sverige. Når grensen åpnet etter pandemien så man et klart behov for å styrke og samarbeidet med vårt naboland. Utveksling av erfaringer får ungdom til å jobbe over grensen. En kampanje for å påvirke både politikere og forsikringsselskap til å legge til rette for et felles arbeidsmarked er på trappene. Med støtte fra Interreg Sverige-Norge er prosjektet på god vei til å nå sine mål.

Bruk av design, arkitektur og utekunst for å øke reiselysten

Interreg Sverige–Norge-prosjektet Design og arkitektur som reiseutløser (DARK) etablerer et nettverk for utekunst, design og arkitekturopplevelser for å nå nye målgrupper og utvikle attraktive, bærekraftige besøkskonsepter. I Norge skal DARK gi kunst- og arkitekturinteresserte en grunn til å bli lengre i Osloregionen og grenseregionen mot Värmland, øke markedskunnskap og reiselyst, og styrke aktørenes konkurransekraft på begge sider av grensen.

Interregprosjektet SAIL samler regionen om ungt utenforskap

SAIL-prosjektet, et interreg-prosjekt mellom Vestra Värmland og Kongsvingerregionen, arrangerer 18. oktober en stor konferanse som vil samle nær 200 deltakere rundt samarbeidet om å få flere unge tilbake i arbeid eller utdanning.