Tema: Annet (2014-2020)

Extern profilering och kvalitetssäkring av Nordens Gröna Bälte

Projektet ska stärka regionens attraktionskraft genom att ytterligare förstärka dess gemensamma miljöprofil. Som ett led i detta ska minst 2 gemensamma miljömål identifieras och en årlig miljökonferens samt ett årligt återkommande miljöpris instiftas. Som en effekt av målet kommer miljömedvetenheten i regionen att öka och miljön på sikt att förbättras.

euroarctic.com

Prosjektet skal utveksle kompetanse innen journalistikk og utveksle nyheter over landegrensene, samt bygge opp kompetanse på Nordkalott-sida om russlandske forhold, gjennom bl.a internettjenester.

Entreprenörskap i lärarutbildningen – Förprojekt

Genomförande av utvecklingsarbete (förprojekt) det vill säga allt nödvändigt arbete för att utarbeta och planlägga en ny grundutbildning i Praktisk Pedagogisk Utbildning (PPU), Kompletterande Lärarutbildning (KLU) med inriktning mot entreprenörskap.

Energiøkonomiske trehus for Nordvest Russland

Prosjektet bidrar til å gjenopplive den tradisjonelle nordrussiske trehusbygginga fra «pomortida», med vekt på i første omgang Arkhangelsk. Det andre innovative momentet i prosjektet er bruk og lansering av norsk miljø- og energiteknologi i husene. I dette ligger interessen fra nordnorske forretningsinteresser, som også er medaktører i prosjektet. Norsk part Høyskolen i Narvik.

Effektiv infrastruktur – Teknikk, muligheter og kommersialisering

Samarbeid mellom tekniske utdannings- og forskningssentre i Narvik, Luleå og Rovaniemi om utvikling og implementering av metoder for bedre forvaltning, drift og vedlikehold av fysisk infrastruktur i Barentsregionen. Det skal også ses på interaktive systemer for utdanning av doktorkandidater ved lærestedene og videreutdanning innen kaldt klima-teknologi. Samarbeidet skal også initiere felles prosjekt under EUs forskningsprogram.

Då Sverige och Norge hade samma kung och drottning

Projektets mål är att medvetandegöra och öka kunskapen om en för Norge och Sverige gemensam historiskt viktig period. Historien om unionstiden och dess upplösning skall förmedlas på ett pedagogiskt sätt i bokform.

Din framtid

I projektet Din Framtid handlar det om att träna människor att bli trygga i sig själva, skapa självförtroende, motivation, engagemang och lust. Frågor som: Vem är jag? Vad vill jag? Hur använder jag bäst min tid, kraft och kunskap? skapar nyfikenhet och meningsfullhet.

Side 26 av 112
1...252627...112