Lærere uten grenser

Både Jämtland og Trøndelag har store problemer med å rekruttere og beholde kvalifiserte barnehagelærere/lærere. Begge regionene sliter også med et sviktende studentgrunnlag for lærerutdanningene. Dette gjelder også den sørsamiske lærerutdanningen. Prosjektets hovedmål er å skape forutsetninger for grenseoverskridende samarbeid, for en sterkere grenseregion, mellom kommuner, lærere, utdanningsinstitusjoner og lærerstudenter for å snu trenden når det gjelder problemet med å rekruttere og beholde lærere og lærerstudenter i Nordens grønne belte.

Samarbeidet vil skje gjennom nettverk og interregional forskning (statistiske data og policy-/mediedata) for å utvikle nye, bærekraftige arbeidsmetoder for å rekruttere og beholde lærere, samt utvikle forskningsbasert interregional kunnskap.

Forventet resultat er å generere kunnskap om læreres/lærerstudenter behov for å bli værende i regionen, slik at det skapes like vilkår for innbyggerne på lokalt/regionalt nivå når det gjelder tilgang til god utdanning med kvalifiserte lærere. Dette forutsetter dels at kommunene kan legge til rette for å rekruttere og beholde kvalifiserte lærere, og dels at lærerutdanningene i regionen kan rekruttere studenter som etter fullførte studier kan fristes til å bli værende i regionen. En attraktiv og sterk grenseregion kan bidra til å utvikle og opprettholde et godt offentlig tjenestetilbud for de som bor og lever her, hvor barnehager, fritidsordninger og skoler er avgjørende for både sosial og interregional bærekraft.

Norsk prosjekteier

Nord universitet

Kontakt

Prosjektperiode

15.05.2024 - 15.05.2027

Budsjett

Norsk bidrag: 390000 NOK

Total: 1090000 €

Andre partnere

Nord universitet og Dronning Maud Minne Høgskole