Studenter fra seks europeiske land har ledet konkrete innovasjonsprosjekter i øysamfunn gjennom Interreg-prosjektet FREIIA. Nå foreligger dokumenterbare resultater som viser hvordan studentdrevet innovasjon kan styrke lokal bærekraft, engasjement og motstandskraft i møte med klimatilpasning, fraflytting og digitalisering.
Hvordan kan studenter bidra til å gjøre europeiske øysamfunn mer robuste i møte med klimaendringer, digitalisering og fraflytting? Gjennom Interreg-prosjektet FREIIA –Facilitating Resilience Embracing Islands Innovation Approaches har studenter fra seks land vist at de kan gjøre en forskjell.
Prosjektet samler 14 partnere fra Nederland, Danmark, Sverige, Tyskland, Frankrike og Norge, og ledes av Høgskolen i Østfold for arbeidspakke 4 (WP4). Målet er å utforske hvordan studentdrevet entreprenørskap og samskaping kan bidra til bærekraftig utvikling i øysamfunn. Prosjektet har mottatt støtte fra Interreg Nordsjøprogrammet.
Studenter som prosjektledere
I FREIIA-prosjektet fikk flere studenter erfaring som prosjektledere med ansvar i felt, mens andre bidro som deltakere i planlegging, gjennomføring og analyse. Prosjektet demonstrerer i praksis hvordan studentdrevet innovasjon i øysamfunn kan skape målbar lokal effekt.
Gjennom arbeidspakke 4 planla, gjennomførte og evaluerte de feltarbeid på seks europeiske øyer: Hvaler (Norge), Bornholm (Danmark), Koster (Sverige), Schiermonnikoog (Nederland), Groix og Ouessant (Frankrike).
Samtidig intervjuet øvrige deltakende studenter (280) over 140 lokale aktører – alt fra næringsliv og politikere til frivillige og unge – og organiserte samskapingsverksteder (co-creation workshops) der utfordringer og løsninger ble utviklet i fellesskap. Temaene spente fra grønn mobilitet og boligpolitikk til sosial inkludering og sirkulærøkonomi.
Foto: Sofie Guldberg Gretland
Vi oppdaget at ledelse handler mindre om å bestemme – og mer om å lytte og bygge tillit, sier studentene som hadde prosjektledelsen på norsk side.
De norske prosjektpartnerne er Høgskolen i Østfold og Visit Fredrikstad & Hvaler.
Innovativ metode: Double Diamond + AI
Arbeidet i WP4 bygget på Double Diamond-modellen, kjent fra design thinking.
Gjennom fasene Discover, Define, Develop og Deliver gikk studentene fra innsikt til idéutvikling og konkrete forslag. Metodikken ble tilpasset hvert lokalsamfunn, og kombinerte kreativ tenkning med solid analyse.
Et nytt grep var bruk av kunstig intelligens (AI) i kvalitative analyser. Ved hjelp av store språkmodeller (LLM / ChatGPT) bearbeidet studentene omfattende intervjudata for å finne mønstre og temaer – en innovativ metode i Interreg-sammenheng. Det gjorde analysene raskere og mer systematiske, men også mer krevende etisk og metodisk.
Foto: Sofie Guldberg Gretland
Fra innsikt til handling
Hvert øysamfunn utviklet egne tiltak basert på lokale behov:
- Hvaler: Decentralized School Facilities – Fleksibel læring for helårs øyliv, et forslag til bærekraftig entreprenørskap for å støtte familieopphold, ungdomsutdanning og samfunnets motstandskraft på Hvaler.
- Bornholm: Collaboration and Innovation – Bygge en tverrsektoriell plattform for øyløsninger, utformet for å støtte innovasjon, styrke partnerskap og skape samarbeidskapasitet på tvers av Bornholm.
- Koster: Marketing Koster as a Winter Destination for Scandinavian Businesses – Et forslag til bærekraftig entreprenørskap utformet for å forlenge turist- og forretningssesongen på Koster ved å posisjonere øya som en unik vinterdestinasjon for arbeidsretreater, strategiske seminarer og kreativ forretningsinnovasjon.
- Schiermonnikoog: Educating Children on Waste as a Resource – Uavhengige håndverkere og entreprenører som spesialiserer seg på oppsirkulering av avfallsmaterialer kan samarbeide med skoler for å tilby praktiske verksteder der elever lærer hvordan kasserte gjenstander kan forvandles til nye.
- Groix: Add More Recycling Stations, Engage the Community – Engasjere lokalsamfunnet gjennom informasjonskampanjer og sesongbaserte konkurranser, samt forbedre koordineringen med lokale tjenester.
- Ouessant: Island Council for Local Dialogue and Governance – Styrke inkluderende beslutningstaking på Ouessant for å fremme samfunnsdeltakelse, inkludering og lokalt eierskap til utviklingsinitiativ gjennom etableringen av en formell rådgivende samfunnsstruktur.
Foto: Sofie Guldberg Gretland
Gjennom dette arbeidet fikk lokalsamfunnene nye ideer, mens studentene utviklet lederkompetanse, metodeforståelse og samarbeidsevner.
Når unge får rom til å utforske virkelige samfunnsutfordringer, oppstår løsninger som både er realistiske og visjonære, beskriver studentene selv.
Konkrete resultater
FREIIA viser tydelig at studentdrevet innovasjon i øysamfunn gir håndfaste resultater gjennom samarbeid med lokale aktører og utvikling av tiltak som er forankret i faktiske behov. Dette gir Interreg-programmet ny evidens for hvordan studentdrevet innovasjon kan brukes som modell i fremtidige øysamfunnsprosjekter. Dette er resultatene:
- Seks europeiske øyer deltok aktivt
- 148 intervjuer med lokale aktører
- Over 250 studentarbeid involvert i feltarbeid og analyse
- Ny AI-basert metode for kvalitativ databehandling
- Forslag om ny 10 ECTS-kursmodul “Venture Planning in the Green Transition”
- Bidrag til utviklingen av ny Master in Green Energy Technology ved Høgskolen i Østfold
Hva FREIIA betyr for fremtidige Interreg-prosjekter
Erfaringene viser at denne formen for studentdrevet innovasjon ikke bare styrker enkeltprosjekter – men kan fungere som en modell for fremtidige Interreg-satsinger på lokalt forankret bærekraftig utvikling. Studentene bringer nysgjerrighet, metodisk presisjon og nye perspektiver. De fungerer som brobyggere mellom akademia og lokalsamfunn, og gjør internasjonale prosjekter mer inkluderende og fremtidsrettede.
Studentene skaper nye koblinger mellom kunnskap og praksis – og bidrar til at øysamfunn i Europa står bedre rustet for framtiden, sier Bjørn Gitle Hauge, lektor ved Høgskolen i Østfold og prosjektleder for FREIIA.
Foto: Høyskolen i Østfold
FREIIA viser dermed at unge aktører kan være en drivkraft for både innovasjon og demokratisk forankring – når de får reell innflytelse.
Foto: Sindri Kristjánsson
Fakta om FREIIA
| Fullt navn: |
| Program: |
| Varighet: |
| Arbeidspakke 4: |
| Tema: |
| Finansiering: |
| Partnere: |
| Facilitating Resilience Embracing Islands Innovation Approaches |
| Interreg North Sea Region – Nordsjøprogrammet |
| 1. oktober 2022 – 31. desember 2025 |
| Ledet av Høgskolen i Østfold |
| Studentdrevet entreprenørskap, sosial innovasjon og bærekraftige øysamfunn |
| EU / Interreg North Sea Region |
| 14 partnere fra Norge, Sverige, Danmark, Nederland, Frankrike og Tyskland. Ni samarbeidspartnere fra seks land: Provinsje Fryslân, Vereniging Natuurmonumenten, De ontwikkelfabriek, Dr. Cormac Walsh Research and Consulting, AB Kosters Framtid, Länsstyrelsen Västra Götaland, des îles du Ponant, Bornholms Regionskommune og Visit Fredrikstad & Hvaler. Prosjektet har videre fem akademiske partnere med Rijksuniversiteit Groningen, Högskolan Väst, Hanze Hogeschool, Aalborg University og Høgskolen i Østfold. |
Artikkelen er skrevet av Bjørn Gitle Hauge, Gunnar Andersson, Frode Ramstad Johansen og Sofie Guldberg Gretland og bearbeidet for Interreg.no.
Du kan lese mer på prosjektet FREIIA sin hjemmeside og i vår prosjektbank her.
Kontakter
Bjørn Gitle Hauge
Høyskolen i Østfold
+47 416 75 282
Bjorn.g.hauge@hiof.no
Høyskolelektor og prosjektleder av FREIIA
Kate Clarke
Vestland fylkeskommune
+47 93 46 76 45
Nasjonalt kontaktpunkt Interreg Nordsjøprogrammet
