Med AI, digitale kart og bærekraftige konsepter for design, arkitektur og utekunst skal Interreg-prosjektet Design, arkitektur og utekunst revitalisere grenseregionen mellom Norge og Sverige. Gjennom teknologi og kreativitet skapes unike opplevelser som både styrker næringslivet og trekker flere besøkende til området. Målet er å gi regionen et løft og skape løsninger som kan inspirere besøkende fra forskjellige land og regioner.
Et kreativt laboratorium for fremtiden
Grenseregionen mellom Norge og Sverige har lenge vært kjent for sitt rike kulturliv. Nå får den en ny rolle som et «laboratorium» for kreativ og bærekraftig utvikling. Interreg Sverige-Norge prosjektet Design, arkitektur og utekunst, samler aktører fra begge sider av grensen for å løse felles utfordringer og løfte regionens attraktivitet innen dette tema.
Målgruppen for prosjektet er bedrifter innen kunst, design, arkitektur og utekunst samt turister med interesse for dette, samt bærekraft og kultur.
Ninni Aarhus Tranum er prosjektleder på vegne av Akershus Reiselivsråd og Visit Greater Oslo. I Norge er samarbeidspartnere destinasjoner i fylkene Innlandet og Østfold.
Vi ønsker å gjøre denne regionen til et fyrtårn for hvordan kreativitet og teknologi kan drive bærekraftig utvikling, sier Ninni Aarhus Tranum som er daglig leder i Visit Romerike og norsk prosjektleder for Interreg-prosjektet Design, arkitektur og utekunst.
Utfordringer som krever samarbeid
Regionen står overfor en rekke utfordringer: Mangelen på en samlet samarbeidsstruktur, lite bruk av digitale løsninger for opplevelsesformidling, og få eksempler på innovative teknologier som Augmented Reality (AR). AR er en teknologi som kombinerer den fysiske verden med digitale elementer. I tillegg er det behov for bedre bærekraftig mobilitet og tydeligere profilerte besøkskonsepter for å trekke flere besøkende.
Løsningen? Et grenseløst samarbeid som utnytter regionens kreative styrker og teknologiske muligheter.
Fra studiebesøk til digital innovasjon
Prosjektet er delt inn i tre faser, hver med en tydelig strategi:
1 – Inspirasjon og nettverksbygging
Som en del av første fase har deltakerne allerede besøkt banebrytende prosjekter som The Plus i Norge og innovativ arkitektur og kunst i Stockholm. Disse studiebesøkene har åpnet for erfaringsutveksling, nettverksbygging og lagt grunnlagfor et sterkere samarbeid.
2 – Digitalisering og teknologi
I fase to jobbes det med å finne gode løsninger for å gjøre utekunst og kunstutstillinger mer interaktive og tilgjengelige, også utenfor «åpningstid» samt steder uten et vertskap. Prosjektet prøver å finne løsninger som gjør opplevelsen enkel og tilgjengelig. Et eksempel har vært å lage et digitalt kart i samarbeid med Svensk Form i Värmland. Slik får de besøkende en oversikt over regionens attraksjoner. Dette er noe prosjektet vil jobbe videre med for å finne de beste løsningene.
3 – Kompetanseheving og markedsføring
I den tredje fasen har aktører gjennom flere kurs og kampanjer fått ny kunnskap om digital markedsføring, historiefortelling, AI og bærekraftig reiseliv. Samarbeid med transportaktører har også bidratt til økt bruk av kollektivtransport blant besøkende.
Mål: En grenseregion som inspirerer
Prosjektet retter seg mot små og mellomstore bedrifter innen design, arkitektur og utekunst. Målet er å gi disse aktørene verktøyene de trenger for å styrke sin konkurransekraft og tiltrekke seg både lokale og internasjonale besøkende.
På sikt ønsker prosjektet å gjøre grenseregionen attraktiv innen denne type besøksnæring samt bærekraftig utvikling. Med kreative løsninger, sterkere nettverk og innovativ teknologi vil regionen bli et eksempel til etterfølgelse – langt utenfor Norges og Sveriges grenser.
Interreg-prosjektet viser at samarbeid på tvers av grenser er nøkkelen til å løse felles utfordringer. Regionen mellom Norge og Sverige har nå alle forutsetninger for å bli et kraftsenter for kreativitet og bærekraft, sier prosjektleder Ninni Aarhus Tranum.
Fakta om prosjektet
Norsk prosjekteier er Akershus Reiselivsråd og Visit Greater Oslo. I Norge er det destinasjoner i Innlandet og Østfold som er samarbeidspartnere. Visit Värmland er prosjekteier i Sverige.
Målgruppen for prosjektet er bedrifter innen design, arkitektur og utekunst, samt turister med interesse for dette, i tillegg til bærekraft og kultur.
Prosjektet har søkelys på innovasjon ved hjelp av AR-løsninger, digitale kart og bærekraftige mobilitetskampanjer. Prosjektet avsluttes i juni 2025.
Les også: Bruk av design, arkitektur og utekunst for å øke reiselysten
Prosjektpartnere
Akershus Reiselivsråd og Visit Greater Oslo
Ninni Aarhus Tranum
Visit Greater Oslo
+47 92 01 27 52
Ninni@akershus.com
Regionansvarlig Romerike
Norsk prosjektleder for Design, arkitektur og utekunst som reiseutløser
Helmik Slora Kristiansen
Innlandet fylkeskommune
+47 47 02 86 18
Sekretariatsleder Interreg Sverige-Norge
Forvaltningsorganisasjon for programmet er Innlandet fylkeskommune