Tilbake

Ga bånn gass på glatta med klimabiler

Tesla har gitt hele bilbransjen "elektrosjokk". Det nyeste skuddet på stammen - ModelX - vakte begeistring blant biltesterne, men blir neppe å se som kommunalt framkomstmiddel med det første. Heldigvis følger resten av bilindustrien etter med ny teknologi til og priser tilpasset kommunal drift. Foto: Energiråd Innlandet

Hvordan fungerer el- og hydrogenbiler på vinterkalde Innlandet? Interreg-prosjektet Green Drive Region stilte med et imponerende startfelt da de knuste fordommer på isbanen i Tretten.

Hvordan oppfører klimabiler seg egentlig «på glatta»? Det fikk deltakerne erfare da Green Drive Region arrangerte isbanekjøring i naturskjønne omgivelser og under perfekte forhold. Her kunne skeptikere få testet ut sine fordommer om at klimabiler fungerer dårlig på norsk vinterføre, og få faglig påfyll om el- og hydrogenbiler i vegtrafikken i Innlandet. Dette ble et fulltegnet arrangement med stor begeistring blant bilentusiastene.

hydrogenbil_isbana-1024x683
Toyota Mirai bruker hydrogen som drivstoff til å skape elektrisitet i bilen. Det gir null utslipp og lang rekkevidde. Foto: Energråd Innlandet

Deltakerne hadde anledning til å prøvekjøre flere typer biler – både hydrogen, plug-in hybrid og elbiler. Blant annet Tesla model X som i følge produsenten selv skal være den tryggeste, raskeste og mest kapable SUV-en noen sinne, og hydrogenbilenene Toyota Mirai og Mitsubishi Outlander phev.

Totalt 13 ulike biler sto tilgjengelig for en testrunde på isen. Mange nevnte Tesla model X som den morsomste bilen å kjøre, selv om den satt som spikret på underlaget.

– Prøv TeslaX, men slå av «traction control» så fort som mulig så du kan slenge litt, var beskjeden fra flere som prøvde bilen på den svingete banen.

Arrangementet startet med praktiske opplysninger og fokus på sikkerhet på isen. Arrangør Inge Møller, forsikret alle om at isen var trygg, og påpekte at mange mener hydrogenbiler er fremtiden.

– Det er interessant at vi har to hydrogenbiler vi kan prøve her i dag, sa han.

Odd-Olaf Schei fra Bellona holdt et innlegg om vinterkjøring med klimabiler, før deltakerne fikk prøve ut dette i praksis.

– Vi må ta i bruk den teknologien som reduserer utslipp av CO2. Det er det viktigste budskapet, påpekte han.

Prosjektleder Daniel Bügel i Green Drive Region fortalte om utviklingen av klimabiler i Norge.

– Utviklingen går riktig vei, og vi antar at elbilen blir en billig bil også å kjøpe, konstaterte han. Han påpekte at det kommer en «haug» av elbiler, og at rekkevidden blir mye lenger. Spesielt trakk han fra den nye Opel Ampera-e som kommer.

Testkjøringen var spesielt rettet mot kommuner og kommunale virksomheter som vurderer å skaffe el-, plugg inn- eller hydrogenbiler. Bilentusiaster med egen klimabil var også velkomne til å delta.

– Jeg har fått bekreftet at elbiler er minst like bra på vinterføre som fossilbiler. Det er nesten så jeg vil si at det er enda bedre faktisk, siden eloktronikken er så effektiv med antispinn og antiskrens, sa Kjetil Landheim fra Elverum kommune.

Det var ikke tvil om at bilentusiastene syntes arrangementet både var gøy og opplysende.

– Det er moro at vi fikk til et så fint arrangement med mange ulike biler, og topp at været og isforholdene var så gode, sa Bjørnar Kruse, fra Energiråd Innlandet.

Kontakt

Tilbake