Besøkte det norske oppdrettseventyret

Norge er verdens nest største eksportør av sjømat. Den globale etterspørselen etter sunne og næringsrike produkter fra den norske fiskeri- og havbruksindustrien var i 2016 verdt mer enn 90 milliarder kroner, og virksomheten gir enorme ringvirkninger i lokalsamfunnene langs kysten.

Nå har den norske forskningsinstitusjonen Nofima slått seg sammen med aktører i Storbritannia, Island og Finland for å gjøre det enklere å dokumentere kvaliteten på sjømatproduktene. Gjennom Interreg-prosjektet Smart Fish skal samarbeidspartnerne utvikle en elektronisk enhet som kan trykkes på en fleksibel etikett, som festes på forpakninger med sjømat. Partnerne i prosjektet skal også utvikle en tjeneste for å samle inn og presentere data fra enhetene. Slik kan sporing, plassering og temperatur av pakker under transport presenteres for produsenter, distributører og sluttbrukere på en brukervennlig måte via smarttelefoner.

Nylig besøkte forskerne oppdrettselskapet Lerøy Auroras anlegg i Troms. Selskapet produserer hvert år laks tilsvarende 150 millioner middager – nok til å mette hver eneste nordmann med 30 middager i løpet av året. En stor del av produksjonen havner i Japan – et marked som stiller skyhøye krav til kvalitet og sporbarhet langs hele verdikjeden. Fiskens ferskhet er avgjørende for fiskekjøperne i øst. Derfor går det bare halvannet døgn fra fisken hentes opp av havet i Nord-Norge, til sultne japanere omfavner de rå bitene med pinnene sine. Går det som Smart Fish-prosjektet ønsker, vil framtidige transporter være merket med en Smart Fish-etikett.

I løpet av besøket fikk forskerne nærmere innblikk i moderne norsk havbruksproduksjon på 70 grader nord. Storslagne naturomgivelser fikk de med på kjøpet.

Vil du vite mer om Smart Fish? Besøk prosjektets hjemmesider, og se filmene øverst og nederst i denne artikkelen.