Tilbake

– Gassbilene er helt suverene

Interreg-deltagelsen forplikter Østfold fylkeskommune til å satse på fossilfri transport. I hele grenseregionen foregår det nå en storstilt skroting av gamle klimaverstinger.

De ser kanskje ut som helt vanlige varebiler, men skinnet bedrar. De nye servicebilene til Teknisk drift hos Østfold fylkeskommune er nemlig tro mot fylkeskommunens klimapolitikk og går på det klimanøytrale drivstoffet biogass. Akkurat det samme som de mange røde bussene i fylket.

Tidligere har flere varebiler i fylkeskommunen gått på fossilt drivstoff, men når bilparken nå skulle byttes ut var det ikke til å komme utenom at disse skulle være fossilfrie.

– Det er politisk vedtatt at man skal handle inn miljøvennlige kjøretøy i Østfold fylkeskommune, og dette var et alternativ vi kunne gå for med tanke på rekkevidde. EL var dessverre ikke aktuelt pga lite utvalg i varebiler på dette området. Gass var derimot et godt alternativ, forteller Henning Bogstrand, økonomirådgiver eiendom i Østfold fylkeskommune.

Bilene har nå vært i drift i ca 3 måneder. Så langt har det ikke oppstått noen problemer. Bilene bruker mindre drivstoff, bråker mindre, går like bra, og de ansatte har null rekkeviddeangst. Så fornøyde er fylkeskommunen at de allerede har bestilt 3 nye biogassbiler.

– Vi skal ansette flere hos oss i teknisk drift, og har dermed bestilt tre nye biler. Så det har vært en suksess så langt. Fylkeskommunen skal gå foran som et godt eksempel, så når dette alternativet kom opp så var det udelt positivt. Det fungerer veldig bra. Jeg ser ingen forskjell i det hele tatt. Bilene fungerer akkurat som en med fossilt drivstoff, sier Bogstrand.

Fylkeskommunen er en aktiv partner i interreg-prosjektet Hela gröna vägen – Fossilfri2030. Som partner forplikter man seg til å bytte ut maskiner som drives av fossilt drivstoff med fossilfrie alternativer. Nå som snart alle bussene i regionen går på biogass, og Sarpsborg kommune har gått til innkjøp av Norges første elektriske renovasjonsbil, fortsetter fylkeskommunen med sine andre kjøretøy.

 

– Gassbilene er helt suverene. Bilen fungerer bra både på motorvei og landevei, og jeg merker egentlig ingen forskjell bortsett fra at det lukter litt når vi fyller. Fyllingen blir som å sette på gassgrillen hjemme, og det klarer jo de aller fleste. Vi er positive alle mann, så hvis dette bidrar til et bedre miljø, er vi gjerne med på det. Jeg syns det er fint at fylkeskommunen går foran som et godt eksempel. Det er alltid stas med ny bil, og når den i tillegg er miljøvennlig er det jo da ekstra stas. Bilen har den samme rekkevidden som en fossildrevet bil, og fungerer som en vanlig bil på alle mulige måter. Så dette kan jeg absolutt anbefale til andre i samme situasjon, avslutter Vegard Pettersen, driftstekniker eiendom i Østfold fylkeskommune.

Fossilfri2030

I løpet av tre år skal prosjektet:

  • Sørge for politisk forankring i kommunene
  • Støtte kommunene i strategier og planer for å nå målsettingene
  • Forsterke stolthet og eierskap gjennom formidling av gode eksempler fra kommunenes tiltak
  • Forsterke det grenseoverskridende samarbeidet, erfaringsutbytte og felles planlegging for å legge til rette for kostnadseffektive løsninger og et større marked for forssilfrie transportløsninger og -tjenester.
  • Mobilisere og engasjere det lokale og regionale næringslivet i omstillingen til fossilfri transport

Kontakt

  • Guri Bugge

    Østfold fylkeskommune

    +47 479 06 912

    Send e-post

Tilbake