A COLLABORATIVE NETWORK FOR INTERCULTURAL COMPETENCE AND INTERACTION IN PRESCHOOL AND ECEC
Bakgrunn
Prosjektet CNIK fremmer samarbeid på tvers av landegrenser mellom lærere som jobber med barnehagelærerutdanning og barnehager (ECEC) i Aurora-området. Målet er å styrke barnehagelærernes evne til å støtte barns utvikling av kulturell kompetanse og interkulturell samhandling.
Prosjektet holder til i Vaasa (Österbotten, Finland), Luleå (Norrbotten, Sverige) og Tromsø (Troms fylke, Norge). Disse regionene blir stadig mer mangfoldige på grunn av migrasjon og utviklingen innen informasjonsteknologi.
Mål og delmål
Målet med prosjektet er å bygge et sterkt grunnlag for samskaping av ny kunnskap og fremtidig samarbeid innen interkulturell interaksjon i ECEC i de deltakende regionene.
Konkret er prosjektmålene å
1) skape et velfungerende nettverk for lærere ved partnerinstitusjonene med fokus på småbarnspedagogikk, og
2) utvikle en kunnskapsbase om interkulturelt samarbeid i småbarnspedagogikk.
Tiltak som sikrer måloppnåelsen
Gjennom prosjektet vil vi bygge profesjonelle relasjoner og en teoretisk og metodisk kunnskapsbase som kan brukes i utdanningen ved partnerinstitusjonene. Etter at prosjektet er fullført, har nettverket en solid kunnskapsbase og en plan om å søke om finansiering til et regelmessig prosjekt. Dette skal utvikle en modell for interkulturelt samarbeid i førskolealder. Prosjektets ambisjon er å støtte barn i å utvikle en interkulturell forståelse og evne til samhandling, fremme toleranse og solidaritet, og arbeide mot ekskludering i samfunnet.
Forventede resultater og effekter
Hvis det innvilges finansiering, er ambisjonen for det fremtidige prosjektet å lage, teste og evaluere en modell for interkulturelt samarbeid i førskolealder. Dette skal utvikles i samarbeid med lærere, elever og partnerbarnehager. Fokuset for modellen er å styrke barns interkulturelle og digitale kompetanse. Sistnevnte er en viktig ferdighet for læring i det digitaliserende samfunnet. Dette er en tverrfaglig ferdighet som er fremhevet i de nasjonale læreplanene.
Prosjektresultater
Endelige resultater vil bli ført inn her når prosjektet er ferdigstilt.
Dokumenter
Norsk prosjekteier
UiT Norges arktiske universitet
Kontakt
-
Boldermo, Sidsel
48108667
Prosjektperiode
01.01.2025 - 31.12.2025Budsjett
Norsk bidrag: 200.000 NOK
Total: 60.000 €
Andre partnere
Yrkeshøgskolan Novia og Luleå Tekniska universitet