5 nye prosjekter styrker samarbeid i Nordens Grønne Belte
30. januar ble 5 nye prosjekt ønsket velkommen i Interreg-familien under utdanningsdagen for Nordens Grønne Belte i Østersund. Både nye og noen «gamle» prosjekter med nye prosjektledere fikk mulighet til å bli kjent med hverandre. Ikke minst fikk de informasjon om rapportering, kommunikasjon og økonomi i Interreg-prosjekter. Alle de fem prosjektene skal på ulike måter bidra til at regionen når klimamål, reduserer forurensning og styrker kultur- og arbeidsliv.
Integrert grenseregion
Bakgrunnen til prosjektet Integrert grenseregion er at små bedrifter var hardt rammet under pandemien. Grensestengninger og redusert tillit mellom mennesker over grensen gjorde situasjonen enda vanskeligere. Det ble også klart at nasjonale regjeringer og myndigheter ikke hadde grenseboernes situasjon øverst på dagsordenen. Prosjektet Integrert grenseregion har som mål å forbedre situasjonen for grenseboere ved å fremme samarbeid og integrering over grensene.
SING
På grunn av mye fraflytting utenfor storbyene så skapes et behov som ikke blir fylt av det offentlige. Nye ideer og nye nettverk kan skape en ny robusthet for regionene.
Unge Sirkulære muligheter
Vi skal gi lærere og elever økt kunnskap om sirkulærøkonomi, slik at elevene er i stand til å drive sirkulære ungdomsbedrifter. På lang sikt vil dette bidra til adferdsendring og…
Vil løse samfunnsproblemer og drive sosiale forbedringer i Nordens Grønne Belte
I desember 2023 kom gladnyheten om tilskudd til det nye norsk-svenske Interreg-prosjekt Synergier Innen Nordens Grønne Belte (SING). KBT Fagskole i Trondheim og den svenske samarbeidspartneren Coompanion skal sette søkelys på å løse samfunnsproblemer og drive sosiale forbedringer på tvers av grensen. Målet er å øke konkurransekraft og skape nye arbeidsplasser i Midt-Norge og Midt-Norrland.
Samarbeider for å styrke kultur- og reiseliv over grensen
Fredrikstad kommune, Visit Fredrikstad og Hvaler og Østfold Kunstsenter har fått innvilget et stort Interreg-prosjekt sammen med svenske partnere. Nå skal samarbeidet mellom kultur- og reiseliv styrkes!
Video som verktøy for beslutningsstøtte gir mersmak
Sykehuset Innlandet, i samarbeid med HelseINN, har lenge jobbet med utvikling av video som verktøy for beslutningsstøtte i prehospitale tjenester. Gjennom Interreg Sverige-Norge prosjektet PreViS2, skal de utvikle og implementere avansert videoteknikk for beslutningstøtte for hele akuttkjeden, inkludert i interkommunalt og sivil-militært samarbeid. Dette gjør de i et omfattende samarbeidskonsortium med aktører fra både kommuner, sykehus, Forsvaret, frivillig sektor, næringsliv og akademia – på tvers av landegrenser.
RISK fremmer samarbeid for å redusere risikoen for skred og ras
Et endret klima, med økt hyppighet av kraftige nedbørsperioder, øker risikoen for negative konsekvenser av tiltak i skogen. Interreg Sverige-Norge prosjektet RISK samler aktører i skognæringa, aktuelle myndigheter og kompetansemiljø på begge sider av grensen i Trøndelag og Jämtland og Västernorrland. Sammen skal de avklare behov og interesse for utvikling av verktøy og metoder for å drive skogbruk på en måte som reduserer faren for skred og ras.
Styrker regionens totalforsvar over grensen
COMMSEC står for Community security og skal styrke norsk-svensk forsvars- og sikkerhetsindustri og samarbeid. Midt-Norge og Midt-Sverige skal samarbeide for å styrke regionens totalforsvar. Prosjektet vil skape trygghet for forsvaret og forretningsmuligheter for forsvarsindustrien. Målet er å bidra til økt samfunnssikkerhet og beredskap i grenseregionen.
PreViS2
PreViS2 – Prehospital Video i Samverkan Hovedmålet med PreViS2 er å utvikle og implementere avansert videoteknologi for beslutningstøtte. Samtidid vil man etablere et trippel-helix miljø som bidrar til langvarig utvikling…
