– Vi kjørte 548 kilometer – og da hadde vi fortsatt hydrogen på tanken til å kunne kjøre ytterligere 23 kilometer, forteller OREECs Daniel Bügel, prosjektleder i Green Drive Region som er en del av Interreg Sverige-Norge-programmet.
I sommer har han testet prosjektpartner Kunnskapsbyen Lillestrøm sin Toyota Mirai, sammen med GDR-prosjektleder Bjørnar Kruse hos Energiråd Innlandet.
70 gram på mila
– Det var en fin, men lang tur. Et snittforbruk på 0,7 kg hydrogen per 100 kilometer med en såpass stor bil, er imponerende. Det viser at utviklingen av brenselcellekjøretøy har kommet veldig langt de siste årene, sier Kruse.
Mirai har en NEDC-rekkevidde på 550 kilometer. Dette betraktes som urealistiske tall, som ikke er basert på et reelt kjøremønster. NEDC har rykte på seg for å være særs ambisiøs, kontra den tilsvarende amerikanske EPA-standarden.
Lang dags ferd mot natt
GDR-teamet startet turen fra HYOP-stasjonen på Gardermoen, der de fikk fylt nesten full tank.
– Vi kunne fått noen ekstra gram om stasjonen hadde vært fullt operativ, forteller Daniel Bügel.
De to testsjåførene hadde ambisjoner om å klare minst 500 kilometer. Ruten gikk på motorveg opp til Tangen, videre mot Elverum og Nybergsund, der de snudde og kjørte sørover gjennom Sverige til Stöllet.
Fra Stöllet gikk ferden til Torsby, så inn mot Kongsvinger og videre mot Kløfta, der de tok av mot Borgen og kjørte bakvegen inn mot Jessheim, videre mot Dal, Råholt og Minnesund. Derfra kjørte de på østsiden av Glomma tilbake mot Eidsvoll og så ut på E6, tilbake til Gardermoen.
Green Drive Region er et treårig prosjekt i Interreg Sverige-Norge-programmet som dekker Østfold, Akershus, Hedmark, Värmland, Dalarna og Gävleborg.
Prosjektet som startet 1. juli 2015, er et grenseoverskridende initiativ for å redusere bruken av fossilt drivstoff i veitrafikken.