M.A.T

Måltidsturisme, autensitet og tradisjon M.A.T.

Med fokus på måltidsturisme og bærekraftige spiseopplevelser.

Bakgrunn

Prosjektet har som mål å styrke regionens spiseopplevelser og integrere mat og drikke med natur og kulturelle aktiviteter for å tiltrekke seg flere besøkende. Gjennom forelesninger, studieturer og coaching gis små og mellomstore bedrifter i gjestfrihetsbransjen verktøy til å utvikle sine tilbud uten store investeringer. M.A.T. forventes å øke bedriftenes konkurranseevne og fremme samarbeid og innovasjon. Samtidig vil det løfte regionen frem som et bærekraftig reisemål, noe som gagner både bedriftene og den lokale økonomien.

Mål og delmål

Prosjektet skal ha styrket reisegrunnene og økt utvalget av tilbud i regionen knyttet til kulinariske opplevelser. Eksisterende aktiviteter knyttet til natur og kultur har styrket den samlede opplevelsen med koblinger til mat og drikke. Flere gründere har forstått potensialet i reisegrunnen og jobber med det for å skape bærekraftig entreprenørskap for seg selv og for stedet. Det er et samarbeid mellom aktører i ulike bransjer som forstår og utnytter mulighetene for å samarbeide på tvers av landegrenser når det gjelder ferdigheter, bransjer og land.

Tiltak som sikrer måloppnåelsen

Visit Øst-Norge har gjennomgått sertifisering i bærekraftig turisme og Visit Värmland jobber med coaching for aktører innen bærekraft. Her er det et stort potensial for kunnskapsutveksling og et grunnlag å stå på for å styrke regionens aktører i området.

Kompetanseutvikling via nettverk er en viktig styrke i dette prosjektet, – og alle typer samarbeid skaper konkurransefortrinn, attraktivitet og innovasjon. Vi tror at nettverk på tvers av landegrenser er nyttige og givende i besøksnæringen.

Forventede resultater og effekter

Når prosjektet er ferdigstilt, forventer vi at små og mellomstore bedrifter som jobber med mat og drikke knyttet til sin virksomhet, vil ha styrket sin konkurranseevne på en enkel måte uten store investeringer. Gjennom mer kunnskap om kulturhistorie og opplevelsesdesign vil de kunne jobbe bedre med å iscenesette ulike aktiviteter og arrangementer i sin egen virksomhet. Dette vil hjelpe aktørene med å forstå potensialet i måltidsopplevelser og ha kunnskap til å lage attraktive tilbud knyttet til dette.

Prosjektresultater

Endelige resultater vil bli ført inn her når prosjektet er ferdigstilt.

 

Norsk prosjekteier

Visit Øst-Norge

Kontakt

Prosjektperiode

01.01.2025 - 31.12.2027

Budsjett

Norsk bidrag: 3672770 NOK

Total: 776 461 €

Andre partnere

Innlandet Fylkeskommune
Næringsaktører på begge sider av grensen