Hvordan gjøre transporten til og fra større reiselivsdestinasjoner mest mulig bærekraftig? Fire norske og svenske kommuner har samarbeidet for å finne løsninger gjennom prosjektet «En smart, integrert og bærekraftig grenseregion» – SITE Mobilitet. Prosjektet ble nylig innvilget 3 millioner fra Interreg Sverige-Norge.
90 % av tilreisende kommer med bil
Malung-Sälen, Älvdalen, Trysil og Engerdal kommuner har i flere år samarbeidet om temaer på tvers av landegrensen. Regionen har rundt 25.000 innbyggere og er den mest besøkte reiselivsdestinasjonen i Norden med over 6,4 millioner gjestenetter. Trysil og Sälen er Norges og Sveriges største vinterdestinasjoner.
Klimautslipp fra transport er reiselivets store dilemma. Rundt 90 % av de tilreisende kommer i dag til regionen med bil. Dermed kommer de høyeste klimagassutslippene fra transportsektoren. Nye mobilitetsløsninger i de større byene har vist seg å endre gjestenes holdninger og vaner. I Oslo har 37 % av husstandene ikke egen bil og antall leietakere på bildelingsordninger mer enn doblet seg fra 2016 til 2019. Dette fører til både behov for, men også muligheter til å gjennomføre nye mobilitetsløsninger på reisemålene.
Støtte til reiseliv fra Interreg Sverige-Norge
Med støtte fra programmet Interreg Sverige-Norge starter nå prosjektet «En smart, integrert og bærekraftig grenseregion» – SITE Mobilitet. Dette er en videreføring av tidligere samarbeidsprosjekter om reiseliv i regionen, SITE Destination som også fikk økonomisk støtte fra Interreg.
Store investeringer planlegges
De to kommunene Trysil og Malung-Sälen er prosjekteiere og ønsker nå å jobbe sammen om mobilitetsløsninger med minst mulig klimaavtrykk. Samtidig ønsker de å øke konkurransekraften hos små og mellomstore bedrifter. Det er planer om store reiselivs-investeringer i regionen de neste 20 årene.
Mål om større innsikt og nye løsninger for mobilitet
Målet er å kartlegge og forstå turistenes reisemønstre. Deretter ønsker man å utvikle og tilpasse nye løsninger i et samarbeid over landegrensen. Det er ikke tatt avgjørelser på hvorvidt man skal erstatte privatbiler eller fokusere på konkrete transportløsninger, eller andre tekniske løsninger. Ved å identifisere mangler og behov blant turistene håper man å finne frem til konkrete løsninger som apper eller andre typer verktøy i fellesskap.
Prosjektteamet har blant annet vært på studietur til Norefjell for å se på selvkjørende busser som en del av forprosjektet for SITE.
Det er allerede et etablert og godt samarbeid mellom fire grensekommuner hvor reiselivet står sterkt. Med tanke på at transport står for store klimautslipp, er det nødvendig å vurdere bærekraftige løsninger for mobilitet til og fra destinasjonene og innad i regionen. Dette er viktig for konkurranseevnen til bedriftene våre, og det er viktig for gjestene våre. Vi gleder oss derfor til å starte et prosjekt som ser på bærekraftig mobilitet. Vi er svært takknemlige for at Interreg og fylkeskommunen ser potensialet i dette og velger å støtte prosjektet, sier Bente Hagen, kommunalsjef Samfunnsutvikling i Trysil kommune.
Samlet verdi for det treårige prosjektet En smart, integrert og bærekraftig grenseregion er 26 millioner kroner, og Trysil kommune er tildelt 3 millioner kroner i statlig Interreg-støtte.
Bente Hagen
Trysil kommune
+47 92 21 28 94
Kommunalsjef Samfunnsutvikling og kontaktperson for prosjektet SITE Mobilitet for Trysil kommune
Marie B. Låte
Innlandet fylkeskommune
+47 41 22 87 33
Rådgiver Interreg Sverige-Norge
Forvaltningsorganisasjon for programmet er Innlandet fylkeskommune