Kina vil i nær framtid overta som verdens største internasjonale reisemarked. Også i Norge merkes det at en ny og kjøpesterk gruppe rykker inn: Fra 2012 til 2013 økte antallet overnattingsdøgn med kinesiske gjester med hele 73 prosent. Samtidig kan kulturforskjellene mellom Norge og Kina føre til unødvendige misforståelser og frustrasjon. Flere gjesteundersøkelser viser at servicen ved overnattingssteder, i butikker og på restauranter ikke står til kinesernes forventninger.
Lær deg kodene
Gjennom Interreg IV-prosjektet Chinavia tilbyr Visit Sørlandet gratis kurs med fokus på hvordan en kan møte kinesiske gjester på best mulig måte. I kurset får deltakerne blant annet svar på hvorfor det er krise for en kineser å overnatte på rom 514 og hvordan man kan utnytte Kinas ettbarnspolitikk. Og hva er egentlig opplegget med det varme drikkevannet, den særegne gavekulturen og fraværet av blikk-kontakt?
Gjennom et tre timer langt kurs får deltakerne innblikk i alt dette, og mer til. De som deltar på kurset får både kursbevis og tilgang til et nettbasert læreprogram.
Det første kurset retter seg i hovedsak mot ansatte ved overnattingssteder, attraksjoner og museer, mens det andre kurset er for de som er vertskap for større delegasjoner, flyplasspersonell og bedrifter som handler med kinesiske kunder.