Endre reisemønstre i Skandinavia – med hjelp fra Interreg

Hvordan får vi flere til å velge sykkel fremfor bil til jobb og skole? To Interreg-prosjekter har vist at det er mulig å endre folks reisevaner – og samtidig gjøre en innsats for miljøet, helsen og økonomien. Jobber din organisasjon med mobilitetsspørsmål? Da kan dere få EU-midler til prosjekter som skjer på tvers av grensene i Norge, Danmark og Sverige.

Jeg skulle gjerne tatt toget til jobb – hvis det bare var mulig å sykle den siste biten fra stasjonen.

Kjenner du deg igjen? Når flere velger bilen, påvirker det både miljøet, folkehelsen og lommeboken negativt. Derfor støtter EU-programmet Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak prosjekter som ønsker å endre hvordan vi reiser i Sør-Skandinavia. Samarbeid mellom aktører i Sverige, Danmark og Norge kan få dekket opptil 60 prosent av kostnadene gjennom Interreg.

Hva kan prosjektene handle om?

foto av Erik Johansson
Erik Johansson, prosjektrådgiver i Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak. Foto: Jörgen Hinder

Et eksempel er å sørge for – og informere om – at det finnes leiesykler på togstasjonen. Det gir folk et lite dytt til å endre vanene sine. Dette er en type tiltak man kan jobbe med i et Interreg-prosjekt, innen området Transport og mobilitet, sier Erik Johansson, prosjektrådgiver i Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak.

Transport eller mobilitet – hva er forskjellen?

Et Interreg-prosjekt handler om å løse felles samfunnsutfordringer på tvers av landegrensene. Innen området Transport og mobilitet er det lett å tenke på store, omfattende endringer i transportkorridorer, nye broer eller andre forbindelser over grensene. Men tiltakene kan like gjerne handle om å fremme mobilitet innenfor et mindre område.

Vi har mange eksempler på prosjekter som jobber med en problemstilling lokalt i én kommune, men som deler erfaringer fra sine pilotprosjekter med andre aktører over grensene. Eller som får hjelp med ekspertkompetanse fra nabolandet. Det blir en grenseoverskridende utveksling som passer godt inn i et Interreg-prosjekt, sier Erik.

I en spørreundersøkelse som Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak gjennomførte i vår, oppga to prosjekter – MOVE og Green Mobility Shift – at de har bidratt til at nærmere 2 000 personer har endret sine reisevaner.

MOVE har med svensk inspirasjon gjennomført kampanjen «På egne ben» i Danmark. Den handler om å få skolebarn til å gå, sykle eller ta bussen til skolen – i stedet for å bli kjørt med bil. Også Green Mobility Shift jobber med å endre reiseatferd. I ett av casene handler det om å oppmuntre folk til å bruke super-sykkelveier, i et annet om å teste ut muligheten for å bruke arbeidstid til å pendle med sykkel.

Andre eksempler på mobilitetstiltak kan være å se på brukervennligheten i billettsystemet for kollektivtransport, legge til rette for samkjøring eller på andre måter gjøre reisen mer effektiv, bærekraftig og inkluderende. Bare for å nevne noen eksempler, sier Erik.

Hvem kan søke?

En viktig forutsetning for et Interreg-prosjekt er at minst to aktører fra minst to forskjellige land (Sverige, Danmark, Norge) er partnere i prosjektet.

Når det gjelder hvilke typer aktører som kan være partnere i et prosjekt, er det enklere å si hvem som ikke kan søke – enkeltpersoner og enkeltmannsforetak. I et Interreg-prosjekt innen mobilitet må ofte en regional eller kommunal aktør være med i prosjektet, eller i det minste være tilknyttet det, for at prosjektets mål og resultater skal bli forankret.

Kommuner og regioner er ofte en del av partnerskapene, men også forskningsorganisasjoner, teknologileverandører og bedrifter, sier Erik Johansson.

Hvorfor Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak?

  • Vi tilbyr rådgivning og støtte gjennom hele søknadsprosessen.
  • Dere får mulighet til å jobbe strategisk over landegrensene.
  • Programmet er forankret i utviklingsplanene til 14 regioner.
  • Vi finansierer både forprosjekter (opptil 100 000 euro) og hovedprosjekter uten øvre grense.

Hvordan går man frem for å søke?

Les mer om Søknadsrunde 2026:1 – Søk støtte til hovedprosjekter i Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak – Interreg.no på norsk.

Mer lesning

Hva synes andre om å drive Interreg-prosjekt?

Det har vi latt en etnologistudent finne ut av. Les gjerne artikkelen om Interregs merverdi under.

Eksempler på mobilitetsprosjekter

Du kan også lese om disse mobiliseringsprosjektene på svensk:

Kontakter

Thomas André Hansen

Østfold fylkeskommune

+47 99 59 96 29

thomashan@ofk.no

Programansvarlig for Norsk forvaltende organisasjon for Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak

Lise Riis Moltved

Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak

 +46706298514 

lise.moltved@tillvaxtverket.se

Saksbehandler og Kommunikasjonsansvarlig