M.A.T. – måltidsturisme i Sentrale Skandinavia styrker reiselivet

Et måltid er mer enn mat på tallerkenen – det er kultur, historie og fellesskap. Gjennom prosjektet M.A.T. skal Visit Värmland og Visit Øst-Norge løfte fram måltidsturisme i Sentrale Skandinavia. Slik kan mat og drikke bli en reiseanledning i seg selv – for både innbyggere og tilreisende.

Prosjektet M.A.T. (Måltidsturisme, Attraktivitet, Tradisjon) er et nytt norsk-svensk samarbeid som tar sikte på å styrke kunnskapen om mat og drikke som del av reiselivsopplevelsen. Mange små og mellomstore bedrifter i regionene mangler i dag tilstrekkelig kunnskap om historien, tradisjonene og råvarene som gir maten sin unike identitet. Dette ønsker prosjektet å gjøre noe med. Prosjektet setter søkelys på måltidsturisme i Sentrale Skandinavia og mottar støtte fra Interreg Sverige-Norge.

Ingvild Haugbråten
Ingvild Haugbråten, sommelier og markedskoordinator i Visit Øst-Norge. Foto: privat

Vi vet at dagens reisende etterspør autentiske opplevelser der mat og drikke spiller en sentral rolle. For oss handler M.A.T. om å gi lokale bedrifter den kunnskapen og inspirasjonen de trenger for å bruke måltidene som en drivkraft i reiselivet, sier Ingvild Haugbråten i Visit Øst-Norge og norsk prosjektleder for Interreg-prosjektet M.A.T.

Kartlegging og veiledning

I første fase skal prosjektet kartlegge behovene hos et bredt utvalg av små og mellomstore bedrifter. Deretter vil bedriftene få individuell veiledning fra kunnskapsrike fagfolk som kan bidra til utvikling, framgang og ny inspirasjon.

Når kartleggingen er fullført, samles alle bedriftene til et første fysisk møte. Det er en viktig milepæl: Reiseliv bygger på møter mellom mennesker, og prosjektet legger vekt på å skape samarbeid og nye nettverk på tvers av regionene.

bær som topping på grøt
Får du lyst til å smake? Med litt ekstra topping, så er grøt i ferd med å bli populært igjen. Grøt er den eldste og mest grunnleggende varmretten vi kjenner i Norge.
Foto: Ingvild Haugbråten

Fakta om grøt

Vi laget grøt eller velling av havre og bygg i århundrer, og dette var også festmat. Risengryn kom til Norden i år 1340 og ble raskt den sentrale retten til jul. Det er fremdeles en tradisjon med risengrynsgrøt til jul, hvor mandelen i grøten også er en gammel tradisjon som tidligere ble assosiert med fruktbarhet. Mandelen kom for øvrig til Norden på 1400-tallet.

Dette er eksempler på nordisk mathistorie, som er viktig både å kjenne til og formidle.

Fra tradisjon til nyskaping

M.A.T. ønsker å spore, skape og gjenskape den kulinariske arven i regionen, og bruke denne arven aktivt i reiselivet. Gjennom historiefortelling, opplevelsesdesign og nyskaping kan både gamle kulturtradisjoner og unike råvarer bli en del av fremtidens reiselivsprodukter.

Målet er å utvikle helårige tilbud som kombinerer måltidsturisme med natur- og kulturturisme. Dette gir regionen flere bein å stå på, og kan bidra til å skape nye markedssegmenter og styrke konkurransekraften.

mat og vin dandert på kunstnerisk vis
Foto: Ingvild Haugbråten

Betydning for reiselivet

Erfaringene fra fem tidligere Interreg-prosjekter viser at mat og drikkeopplevelser har vært en mangelvare i reiselivstilbudet i regionen. Samtidig er dette noe alle tilreisende etterspør, og som spiller en viktig rolle for helhetsopplevelsen.

Vi ser et stort potensial i å koble gode mat- og drikkeopplevelser på eksisterende arrangementer og aktiviteter. Når dette gjøres riktig, blir måltidet ikke bare en pause, men et høydepunkt som gjestene husker og snakker om videre, legger Ingvild Haugbråten til.  

forsamling rundt bord dekket med mat og vin
En historisk vinmiddag med foredrag av norsk og nordisk mester innen Sommelier-yrket, Liora Levi. Foto: Ingvild Haugbråten

Målgruppen

Prosjektet retter seg mot en moden målgruppe, ofte 40+, med livserfaring, livsglede og interesse for kultur og historie. Dette er personer som ser mat og drikke som mer enn et måltid – det er både hobby, levebrød og en måte å dele historier på.

Fremtidig synlighet

På sikt vil prosjektets produkter og verktøy bli presentert på Visit Värmlands og Visit Øst-Norges hjemmesider. Her skal de to regionene vise fram historiske smaksreiser, unike råvarer og opplevelser som kan friste både lokale og tilreisende gjester.

Samarbeidspartnere i prosjektet

Kontakter

Ingvild Haugbråten

Visit Øst-Norge

+4799649747

ih@visitostnorge.no

Sommelier, markedskoordinator og norsk prosjektleder for M.A.T.

Helmik Slora Kristiansen

Innlandet fylkeskommune

+47 47 02 86 18

helkri@innlandetfylke.no

Sekretariatsleder Interreg Sverige-Norge
Forvaltningsorganisasjon for programmet er Innlandet fylkeskommune