Unge former fremtidens kulturarv i møte med klimaendringer

Gjennom prosjektet DACCHE får unge i Norge, Sverige og Irland nye digitale verktøy til å utforske sammenhengen mellom kulturarv og klimaendringer. Interaktive utstillinger, XR-teknologi og workshops gir både læring og innflytelse – og munner ut i et ungdomsmanifest som skal påvirke beslutningstakere.

You can read the article in English here.

Digitale opplevelser bringer fortiden til live

Kulturlandskapene i Nordlig Periferi er under press. Klimaendringer og den raske grønne omstillingen setter spor, og samtidig risikerer unge å miste forbindelsen til historiene som landskapet bærer på. For å møte denne utfordringen utvikler prosjektet DACCHE (Digital Action on Climate Change with Heritage Environments)  interaktive utstillinger med XR-teknologi, animasjon og historiefortelling.

På Stiklestad ble utstillingen Borderland – Gaaskelante arrangert, med levende skildringer av sørsamiske kulturlandskap. Slike utstillinger samskapes med lokalsamfunn og kulturarvsinstitusjoner, og gir publikum en helt ny inngang til både fortid og fremtid.

Prosjektet mottar støtte fra Interreg Nordlig Periferi og Arktis.

Utstillingsplakat for XR-briller på Stiklestad
Utstillingen Grenseland – Gaskelaante på Stiklestad. Foto: DACCHE

Ungdommen i førersetet

Kjernen i prosjektet er å engasjere unge mennesker, fra grunnskole til høyere utdanning. Gjennom workshops utforsker de kulturhistorier, reflekterer over klimarisiko og utvikler egne ideer til bærekraftige løsninger. Aktivitetene deles på tvers av landegrensene Norge, Sverige og Irland.

Arbeidet kulminerer i Northern Youth Manifesto, der ungdommenes stemmer løftes frem i møte med politikere, næringsliv og kulturarvsinstitusjoner. Målet er å påvirke hvordan fremtidens kulturarv og landskap bevares i en tid preget av klimaendringer.

unge mennesker sitter rundt bord og lærer om kulturarv og klimaendringer
Studenter på en workshop i Tännforsen.
Foto: DACCHE

Nye verktøy for fremtiden

Når prosjektet er ferdig, sitter både lokalsamfunn, museer og beslutningstakere igjen med digitale verktøy og historier som fremmer dialog om klimatilpasning. Samtidig sikrer prosjektet at neste generasjon får mulighet til å bidra direkte i den grønne omstillingen.

Andrew Mark Brownridge
Andrew Mark Brownridge ved Nord universitet. Foto: Nord universitet

Vi ser at ungdom ikke bare vil lære om kulturarv og klimaendringer – de vil bruke teknologi til å påvirke fremtiden. DACCHE gir dem den muligheten, sier Andrew Mark Brownridge, førsteamanuensis ved Nord universitet og norsk prosjektleder for DACCHE.

Partnere i prosjektet DACCHE

Kontakter

Andrew Mark Brownridge

Nord Universitet

+47

andrew.m.brownridge@nord.no

Førsteamanuensis og norsk prosjektleder for DACCHE

Thomas Baker

Nordland fylkeskommune

+47 951 52 901

thobak@nfk.no

Regionalt kontaktpunkt for Interreg Nordlig Periferi og Arktis