
Kan små dytt i riktig retning få flere til å velge sykkel, gange eller kollektivtransport fremfor bilen? MOVE-prosjektet utforsker nudging for bærekraftig transport i Norge, Sverige og Danmark – med mål om å gjøre grønne reisevalg enklere og mer attraktive. Med innovativ bruk av atferdspsykologi og nudging skal prosjektet gjøre det enklere og mer attraktivt å reise bærekraftig.
Prosjektet mottar støtte fra Interreg Øresund-Kattegat-Skagerak (ØKS).
Foto: gder fylkeskommune
Nå ser vi frem til at flere velger grønne reiser på grunn av MOVE-prosjektet, sier Ann Sherin Skollevold, som er rådgiver for strategi og mobilitet i Agder fylkeskommune og prosjektleder for Interreg ØKS prosjektet MOVE på norsk side.
Bilen som vane
Bilbruk står sterkt i de tre deltakerlandene, enten det gjelder jobbpendling, skoletransport eller fritidsaktiviteter. Mange velger bilen av bekvemmelighet, men hva om det fantes bedre alternativer?
MOVE-prosjektet tar utgangspunkt i hvordan vaner dannes og hva som skal til for å endre dem, sier Skollevold.
Tre innsatsområder
Prosjektet fokuserer på tre hovedområder:
- Transport for barn og unge – tiltak for å få flere til å gå eller sykle til skolen.
- Knutepunktutvikling i ytterområder – bedre tilrettelegging for kombinasjonsreiser.
- Arbeidspendling – løsninger for å redusere bilbruk til og fra jobb.
I Norge deltar Agder fylkeskommune, Agder kollektivtrafikk og Grimstad kommune i arbeidet. Blant tiltakene er prosjektet «Grønne arbeidsreiser», som skal gjøre det enklere å velge kollektivtransport, samkjøring eller sykkel til jobb. Grimstad kommune retter seg spesielt mot studenter ved Universitetet i Agder, mens Agder kollektivtrafikk vil stimulere flere bedrifter til å legge til rette for bærekraftig pendling.
Atferdspsykologi og nudging
MOVE-prosjektet baserer seg på innsikt fra atferdsforskning og nudging for bærekraftig transport – små grep som kan endre reisevaner uten bruk av tvang eller forbud. Dette kan for eksempel være å gi riktig informasjon til rett tid, endre hvordan alternativer presenteres eller bruke visuelle virkemidler for å gjøre bærekraftige valg mer attraktive.
Mange ønsker å reise mer bærekraftig, men gamle vaner står i veien. Ved å forstå hvorfor vi tar de valgene vi gjør, kan vi skape smartere løsninger som faktisk fungerer, sier den norske prosjektlederen Ann Sherin Skollevold.
Foto: Marit Vatn Jensen
En felles verktøykasse for Skandinavia
Resultatet av prosjektet blir en verktøykasse med effektive metoder og tiltak som kan brukes i hele Skandinavia. Underveis vil samarbeidspartnere dele innsikt og erfaringer for å sikre at løsningene fungerer i praksis.
På sikt kan MOVE-prosjektet og arbeidet med nudging for bærekraftig transport bidra til reduserte klimagassutslipp, mindre trafikkstøy og bedre folkehelse.
Foto: Elisabeth H. Mathisen
Partnere i prosjektet MOVE
Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak prosjektet MOVE har følgende partnere fra Danmark, Sverige og Norge:
- Aalborg kommune (DK)
- Midttrafik (DK)
- Herning kommune (DK)
- Götene kommun (SE)
- Kungsbacka kommun (SE
- Lidköpings kommun (SE)
- Varbergs kommun (SE)
- Viborg Kommune (SE)
- Agder fylkeskommune (NO)
- Agder kollektivtrafikk (NO)
- Grimstad kommune (NO)
Kontakt
Ann Sherin Skollevold
Agder fylkeskommune
+47 92431496
ann.sherin.skollevold@agderfk.no
Rådgiver for strategi og mobilitet i Agder fylkeskommune, prosjektleder for Interreg ØKS prosjektet MOVE på norsk side
Thomas André Hansen
Østfold fylkeskommune
+47 99 59 96 29
Programansvarlig for Norsk forvaltende organisasjon for Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak
