Grønn revolusjon: Blue Supply Chains-prosjektet leder vei mot utslippsfri havnedrift

Prosjektet Blue Supply Chains (BSC) samler åtte land i Østersjøregionen for å støtte havner i overgangen til utslippsfri drift. Norske aktører spiller en viktig rolle. Med ambisiøse klimamål fra EU som bakteppe, har prosjektet som mål å redusere utslipp gjennom elektrifisering, grønnere drivstoff og bærekraftige transportløsninger.

Havner i frontlinjen for klimakampen

Havner har alltid vært hjørnesteiner for økonomisk og sosial utvikling. Fra å være knutepunkt for sjøfarten har de også blitt viktige aktører i miljøspørsmål. Men samtidig bidrar havnene til forurensning – godstrafikk og havnedrift fører til utslipp som påvirker både lokalmiljøet og klimaet. Med de ambisiøse klimamålene fra EU er havnene nå i ferd med å transformeres til verdifulle ressurser i overgangen til grønnere og mer bærekraftig drift.

Her kommer Blue Supply Chains (BSC)-prosjektet inn i bildet. Prosjektet støtter havnemyndigheter og operatører i deres arbeid for å dekarbonisere havnedriften. Norge, representert av Shipping & Offshore Network, er et av de åtte landene som deltar, sammen med Danmark, Estland, Tyskland, Latvia, Litauen, Sverige og Polen. Prosjektet mottar finansiering fra Interreg Østersjøprogrammet.

Fra plan til handling

BSC-prosjektet startet med en rekke forstudier og analyser for å kartlegge potensialet for grønne tiltak i havnene. Disse undersøkelsene dannet grunnlaget for konkrete pilotprosjekter, som nå er godt i gang i flere av de deltagende landene.

Blant de viktigste initiativene er:

Shipping & Offshore Network vil senere i prosjektet arrangere en konferanse for å se i hvilken grad noen av de ulike initiativene kan ha betydning for norske havner og operatører, i første rekke for havnene i Oslofjorden: Oslo, Drammen og Grenland.

et lasteskip på havet

Grønnere fremtid for sjøfarten

Når pilotprosjektene er fullført, vil resultatene bli delt for å sikre at løsninger kan overføres til andre havner. Målet er å skape eksempler som kan støtte havne- og sjøfartssektoren i deres arbeid for å nå EUs utslippsmål.

For Norges del vil det bety at de nevnte havner i Oslofjorden vil være piloter med tanke på øvrige havner i landet, der best practice-løsninger vil kunne deles fritt.

bilde av Tom O. Kleppestø
Tom O. Kleppestø i Shipping & Offshore Network og norsk prosjektleder for Blue Supply Chains. Foto: privat

Dekarbonisering er et felles ansvar, sier Tom O. Kleppestø i Shipping & Offshore Network og norsk prosjektleder for Blue Supply Chains. Tidligere har de deltatt i prosjektet Go LNG (2016-2019), også det et Interreg Baltic Sea Region-prosjekt.

BSC-prosjektet viser at med riktig engasjement og samarbeid kan vi gjøre havnene våre grønnere og mer bærekraftige, legger han til.

Bærekraft på tvers av bransjer

Prosjektet retter seg mot flere målgrupper, blant annet havn- og terminaloperatører, rederier, logistikkselskaper, akademia og teknologiselskaper. Også allmennheten i kystområder vil merke endringene, ettersom det jobbes for å sikre at havner går foran i kampen mot klimaendringer.

Blue Supply Chains er således et viktig skritt i retning av grønnere havner og en bærekraftig fremtid for sjøfarten, der Norge også bidrar med en betydelig innsats.

Partnere i prosjektet

Kontakt

Tom O. Kleppestø

Shipping & Offshore Network

+47 48 14 40 00

tom@shippingoffshorenetwork.no

Daglig leder, norsk prosjektleder for BSC

Ann Irene Sæternes

Østlandssamarbeidet

+47 95 83 27 58

annsa@afk.no

Koordinator for Interreg Østersjøprogrammet (Baltic Sea Region)