Trender, tips og informasjon om pågående informasjonsarbeid sto på agendaen da Interreg Øresund-Kattegat-Skagerrak (ØKS) inviterte til workshop for prosjektkommunikatører tidligere i sommer. Roger Eriksson for PR-byrået Care of Haus oppfordret deltakerne til å våge å tenke nytt i måten prosjektene kommuniserer målsettinger, aktiviteter og resultater på.
– I dag tar mottakerne til seg kommunikasjon på en helt annen måte. Det stiller en del krav til hvordan vi som avsendere agerer. For det første må man lære mer om dem man skal kommunisere med. Hvilke interesser har de og hvordan kan jeg bli relevant for de menneskene som jeg ønsker og snakke med? Gjennom å være mer personlig i kommunikasjonen er det lettere å skape interesse, sier Eriksson.
Han oppfordrer prosjektene til å gå tettere på deltakerne i prosjektet og la involverte parter dele historier fra prosjektet. Han oppfordrer også prosjektkommunikatørene til å finne en større sammenheng som prosjektet kan inngå i.
Øverst i denne artikkelen kan du se et kort videointervju hvor Eriksson sammenfatter nøkkelen til god prosjektkommunikasjon. Presentasjonen fra workshopen finner du her.
LES MER: Det er faktisk ikke nok å gjøre en god jobb. Du må fortelle om det også.