Tok klimasats i Norge

Anleggsmaskiner og andre tyngre kjøretøy produserer støy og utslipp. Gjennom Interreg-prosjektet Hela Gröna Vägen får aktører på Østlandet prøve helelektriske varianter av gravemaskiner, traktorer, trucker, hjullastere og en rekke andre hjelpemidler. Fordelene er åpenbare: Maskinene veier mindre, produserer mindre støy og er utslippsfrie.

Nå har svenskene fått øynene opp for el-revolusjonen i Norge. Gjennom prosjektet ble det nylig arrangert en demonstrasjon hvor representanter fra svenske kommuner fikk prøvekjøre maskiner og lære av norske erfaringer.

– Vi skal kjøpe to elektriske lastebiler til parkdriften. Derfor er det veldig interessant å få høre om erfaringer fra bruk av lignende kjøretøyer i Norge, sier Daniel Olsson, innkjøpssjef i LEVA i Lysekil.

Han ser åpenbare fordeler med elektriske maskiner i et parkmiljø.

– Med små, smidige og støyfrie maskiner blir det enklere for våre ansatte å jobbe i parkene. Dessuten forstyrrer de ikke dem som bruker parken til rekreasjon, sier Olsson.

Gjester fra de svenske kommunene Lysekil, Trollhättan og Sotenäs fikk teste et bredt utvalg av kjøretøy, blant annet renovasjonsbiler og hjullastere. De fikk også prøve flere elektriske proffverktøy, som løvblåsere, hekksakser og andre handredskaper.

– Nordmennene har kommet langt på dette området. Prosjektleder Gabriel Wergeland Krog (prosjektleder, Østfold fylkeskommune, journ. anm) har stor erfaring på elektriske arbeidsskjøretøy og redskaper. Gabriel jobber for prosjektet på norsk side, hvor han inspirerer og sprer kunnskap til norske kommuner og bedrifter som vil satse på elektriske kjøretøy, sier Maria Aronsson, prosjektleder for Hela Gröna Vägen.

Det norske kongehuset er blant aktørene som har latt seg inspirere av prosjektet. I vår prøvekjørte hoffet en elektrisk hjullaster.

Nå legger prosjektet opp til flere studiebesøk med mulighet for prøve utstyret i praksis.

– Mange av de besøkende satte pris på å få teste hvordan kjøretøy og utstyr fungerer i praksis. Gjennom testing oppdager man blant annet hvor praktisk det er å kunne bære batteriet på ryggen, at man ikke trenger hørselsvern og hvor lett det er å håndtere utstyret, konkluderer Aronsson.