Sørlendingene er Kina-klare

Kina vil i nær framtid overta som verdens største internasjonale reisemarked. Også i Norge merkes det at en ny og kjøpesterk gruppe rykker inn. Samtidig kan kulturforskjellene mellom Norge og Kina føre til unødvendige misforståelser og frustrasjon. Flere gjesteundersøkelser viser at servicen ved overnattingssteder, i butikker og på restauranter ikke står til kinesernes forventninger.

Øker Kina-kompetansen

Gjennom Interreg IV ØKS-prosjektet Chinavia har Visit Sørlandet samarbeidet med andre destinasjonsselskap i Sverige og Danmark for å gjøre Skandinavia mer attraktiv og tilgjengelig for reisende fra Kina. Resultatet er en verktøykasse som både reiselivsaktører og andre med Kina-relasjoner kan benytte seg av.

Prosjektdeltakerne har blant annet lansert en nettside med verktøy og informasjon for bedrifter og organisasjoner som vil bli «Kina-klar». På nettsiden finner en blant annet tips og konkret hjelp for hoteller, restauranter, butikker og attraksjoner som ønsker å bedre servicen for kinesiske gjester. Videre kan en lære mer om kinesiske turister gjennom markedsundersøkelser og om hvordan man jobber på web og sosiale medier mot kinesere. Siden inneholder også et eget e-læringsprogram, informasjon om kinesiske helligdager, en samling med informasjonsskilt som du enkelt kan skrive ut – og tips til hvordan man tilbereder en kinesisk frokost…

Snakker samme språk

I løpet av prosjektperioden har Visit Sørlandet også arrangert lynkurs for bedrifter som vil øke Kina-kompetansen.

LES MER: Bli Kina-ekspert på 1-2-3

I tillegg er nettsidene til Visit Sørlandet og Visit Kristiansand oversatt til kinesisk. Det er også laget en reiselivsnettside spesielt tilpasset det kinesiske markedet med artikler om Sørlandet.

Chinavia II-prosjektet involverer følgende partnere fra Interreg IVA Øresund-Kattegat-Skagerrak: Wonderful Copenhagen (DK), Visit Sørlandet (NO), Malmö Turism (SE), Invest in Skåne (SE), Tourism in Skåne (SE), Göteborg & Co (SE), Västsvenska Turistrådet (SE).

chinavia_650px