Den fylkeskommunale enheten Skyss organiserer nesten all kollektivtransport i Hordaland, og legger også føringene for hvilke busser som skal frakte bergenserne. Siden 2000 har gassdrevne busser rullet i Bergen, men I 2010 kom diskusjonen om å fase ut gassbussene opp i forbindelse med innhenting av nye anbud.
Interesseorganisasjonen HOG Energi har en visjon om at Hordaland skal være en ledende energiregion i Europa. De likte gassbussenes dystre framtidsutsikter dårlig, og fikk i 2009 med seg fylkeskommunen ved Skyss og administrasjonsselskapet for kollektivtransporten i Oslo og Akershus, Ruter AS, på å utvikle en ny og mer effektiv bybuss drevet av biogass. Med i prosjektet Baltic Biogas Bus ble også ni andre samarbeidspartnere fra sju europeiske land.
Interesseorganisasjonen HOG Energi har en visjon om at Hordaland skal være en ledende energiregion i Europa. De likte gassbussenes dystre framtidsutsikter dårlig, og fikk i 2009 med seg fylkeskommunen ved Skyss og administrasjonsselskapet for kollektivtransporten i Oslo og Akershus, Ruter AS, på å utvikle en ny og mer effektiv bybuss drevet av biogass. Med i prosjektet Baltic Biogas Bus ble også ni andre samarbeidspartnere fra sju europeiske land.
Fra nei til ja
– Det internasjonale partnerskapet ga oss svært mye god informasjon, både om tekniske løsninger og ny kunnskapsbasert dokumentasjon på utslipp og miljøpåvirkningen fra ulike drivstofftyper. Vi la ned stor innsats i å formidle budskapet til våre politikere, og denne kunnskapen var helt avgjørende for å snu holdningen til gassbusser, sier prosjektleder Stein Bjørlykke i HOG Energi. Han framhever Interreg-prosjektet som svært viktig for at Skyss i dag satser på biogassbusser.
– Uten Interreg-prosjektet kunne vi ikke ha gjort den alternative utredningen om biogassens fortreffelighet, som var avgjørende for politikernes beslutning, fastslår Bjørlykke.
– Uten Interreg-prosjektet kunne vi ikke ha gjort den alternative utredningen om biogassens fortreffelighet, som var avgjørende for politikernes beslutning, fastslår Bjørlykke.
Lønnsomt og miljøvennlig
Da Baltic Biogas Bus-prosjektet ble avsluttet i 2012, hadde partnerskapet funnet fram til det de mente var den ideelle gassbussen: Bussen er en hybrid, med ren elektrisk framdrift. Gassmotoren har kun til oppgave å skape den strømmen som elektromotoren og bussen trenger.
Gassmotoren har høyest virkningsgrad på bestemte turtall. Den helelektriske framdriften gjør at gassmotoren konstant kan gå på optimalt turtall. Bussen lagrer også energien som oppstår når den bremser, og sammen skal dette gi om lag 30 prosent drivstoffreduksjon. Biogass gir store reduksjoner i utslipp sammenliknet med ordinær diesel. Biogass har ikke utslipp av partikler og 90 prosent lavere utslipp av klimapåvirkende CO2. NOX-utslippene reduseres med 40 prosent.
Baltic Biogas Bus-prosjektet fikk i 2013 midler til å forlenge prosjektet, for nettopp å teste ut og vise fram den nye hybridbussen. Gjennom samarbeid med den belgiske produsenten, van Hool, er målet å få utviklet et salgbart produkt som også andre transportselskaper kan ta i bruk.
Gassmotoren har høyest virkningsgrad på bestemte turtall. Den helelektriske framdriften gjør at gassmotoren konstant kan gå på optimalt turtall. Bussen lagrer også energien som oppstår når den bremser, og sammen skal dette gi om lag 30 prosent drivstoffreduksjon. Biogass gir store reduksjoner i utslipp sammenliknet med ordinær diesel. Biogass har ikke utslipp av partikler og 90 prosent lavere utslipp av klimapåvirkende CO2. NOX-utslippene reduseres med 40 prosent.
Baltic Biogas Bus-prosjektet fikk i 2013 midler til å forlenge prosjektet, for nettopp å teste ut og vise fram den nye hybridbussen. Gjennom samarbeid med den belgiske produsenten, van Hool, er målet å få utviklet et salgbart produkt som også andre transportselskaper kan ta i bruk.
Bergen gir full gass
På Østlandet har Ruter kjørt busser på biogass siden 2009. I Bergen gis det nå bokstavelig full gass. Fra høsten 2014 skal en ny 24 meter lang 2-leddet biogassbuss med kapasitet på 155 passasjerer settes i trafikk. Støtte fra Transnova sørger for at ytterligere en gigantbuss også skal inn i trafikk.
– Dette blir de største bussene som noen gang har kjørt i Bergen. Siden bussen er lenger enn lovlig makslengde i Norge, er det innhentet dispensasjon fra Vegdirektoratet. De vil bruke anledningen til å studere hvilke implikasjoner så lange kjøretøyer får for bytrafikken. Vi for vår del, gleder oss til å teste ut hvordan den nye biogassbussen klarer seg i ordinær rute på en strekning med stigning på 130 meter, sier Bjørlykke.
Biogassbussene har avstedkommet intensjoner om ytterligere samarbeid mellom Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune om å bruke biogass som drivstoff.
– Dette blir de største bussene som noen gang har kjørt i Bergen. Siden bussen er lenger enn lovlig makslengde i Norge, er det innhentet dispensasjon fra Vegdirektoratet. De vil bruke anledningen til å studere hvilke implikasjoner så lange kjøretøyer får for bytrafikken. Vi for vår del, gleder oss til å teste ut hvordan den nye biogassbussen klarer seg i ordinær rute på en strekning med stigning på 130 meter, sier Bjørlykke.
Biogassbussene har avstedkommet intensjoner om ytterligere samarbeid mellom Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune om å bruke biogass som drivstoff.