Tilbake

Gode busser i Bergen

De nye hybridbussene av typen Van Hool EquiCity skal fungere som et supplement til Bybanen, og har også slående likheter med det skinnegående transportmiddelet. Foto: Skyss

To 24 meter lange «Interreg-busser» skal bidra til luftkvalitet og klimakamp i Bergen.

Satsingen på den nye og utslippsgjerrige bussen er et resultat av samarbeidet mellom transportselskapene Skyss AS og Ruter AS. Sammen med partnere fra sju europeiske land har de to transportselskapene gjennom Interreg-prosjektet Baltic Biogas Bus (IVB – Østersjøprogrammet) utviklet en ny og mer effektiv bybuss drevet av biogass.

Les mer: Interreg-prosjekt avgjørende

Etter at maksibussene ankom Bergen i slutten av oktober har tiden gått med til testing av doningene. Mandag var tiden inne for jomfruturen med betalende passasjerer.

De nye biogassbussene vil ikke bare bidra til regularitet og komfort for kollektivreisende mellom Bergen sentrum og høyskolesenteret på Kronstad. Med null partikkelutslipp, 90 prosent lavere CO2-utslipp og 40 prosent lavere NOx-utslipp er også det miljømessige fotavtrykket langt snillere enn tradisjonelle busser.

De nye bybussene har en teoretisk kapasitet på inntil 155 passasjerer. Siden bussene er lenger enn lovlig makslengde i Norge, er det innhentet dispensasjon fra Veg­direktoratet. Direktoratet vil på sin side bruke anledningen til å studere hvilke implikasjoner så lange kjøretøyer får for bytrafikken.

Her kan du se NRKs innslag fra jomfruturen.

Kontakt

  • Sæternes, Ann Irene

    Østlandssamarbeidet

    +47 61 28 93 53

    +47 958 32 758

    Send e-post

    Koordinator for Interreg VB Østersjøprogrammet (Baltic Sea Region)

  • Jutulstad, Halvor

    +47 22 08 49 16

    Send e-post

  • Bjørlykke, Stein

    +47 22 08 49 16

    Send e-post

Tilbake