Tilbake

Grønn innsats på blått hav

Cruisehavner og destinasjoner i Nordsjøregionen bør sørge for at deres «grønne» innsats blir godt synlig. Det var blant konklusjonene under sluttkonferanse i Cruise Gateway i Rotterdam nylig.

Cruise Gateway har samlet 12 partnere fra sju land med representanter fra cruisehavner, markedsføringsforeninger, kommuner og byer. I løpet av tre-års perioden prosjektet har vart har partnerne fokusert på markedsføring, merkevarebygging, tilgjengelighet og bærekraft, med en rekke workshops, konferanser og «beste praksis»-turer. Norsk partner har vært Cruise Destination Hardangerfjord.

Prosjektet har ønsket å utvikle Nordsjøregionen som cruise-destinasjon og gjøre regionen til et fyrtårn for bærekraftig cruise-virksomhet. Blant resultatene fra prosjektet er:

• En guide i «Bærekraftig cruiseturisme i Nordsjøen»
• En grundig studie i «Beslutningskriterier for cruise-havner i Nordsjøregionen’
• En studie i «innarbeide bærekraft i brandingstrategi for cruise i NSR»

Cruise-Gateway
Tilbake